Je bekijkt nu Bericht: Brandbeveiliging van parkeergarages bij EV branden

Bericht: Brandbeveiliging van parkeergarages bij EV branden

Elektrische auto’s branden niet vaker dan auto’s met benzinemotor, maar batterijbranden zijn moeilijker te blussen. Twee steden verbieden het parkeren van elektrische voertuigen in ondergrondse garages al. Maar er zijn technische oplossingen.

Ze veroorzaakten ophef op sociale media, de berichten over spontane zelfontbranding en twee ondergrondse parkeerafsluitingen voor elektrische auto’s. Verenigingen zoals de ADAC zeggen: het buitensluiten van ondergrondse garages is “niet proportioneel”.

Maar hoe gevaarlijk zijn elektrische auto’s in ondergrondse parkeergarages eigenlijk – en hoe ziet een goed beveiligingsconcept eruit? Focus Online sprak hierover met brandbeveiligingsexpert Niki Traxel van WeTrax GmbH en RSL Fire, specialist in het omgaan met brandende lithium-ion-accu’s.

Niki Traxel Wetrax

 

Niki Traxel

Het goede nieuws: er zijn oplossingen voor elektrische auto’s in ondergrondse parkeergarages. Maar ze zijn niet eenvoudig of goedkoop. Alleen met aanzienlijke structurele ingrepen kunnen branden betrouwbaar worden ingedamd zonder het risico van aanzienlijke secundaire schade.

We hebben gekeken naar zowel CO2- als watermistconcepten voor parkeergarages, maar beide hebben problemen. CO2 werkt alleen als de ruimte luchtdicht is en het koelt de batterij niet, wat nodig is om herontsteking te voorkomen. Waternevel kan eerst het vuur blussen en de accu afkoelen, maar kan naast het risico op drinkwaterverontreiniging ook kortsluiting veroorzaken. Uiteindelijk is er weinig ontkomen aan een oplossing met aerosol.

Parkeergarage sprinkler

Traditionele sprinklerinstallatie leveren grote problemen op bij branden van elektrische auto’s.

In een open ondergrondse parkeergarage zou de aerosol te snel verdampen. Een structurele scheiding in kleinere ruimtes is daarom belangrijk, niet in de laatste plaats om de sterke rookontwikkeling te beheersen. Dan is aerosol een zeer goede manier om een brand te bestrijden, aangezien het bluseffect significant beter is dan watersproeiers en gevaarlijke kruisreacties zoals zuurvorming niet kunnen optreden. De gevolgschade veroorzaakt door vervuild bluswater komt ook niet voor bij aerosol.

Lees het volledige artikel op Focus.de.